Inlägg 117: Elever mejlintervjuar en fransk skolbibliotekarie om litteratur, läsning, datorer och läroböcker

Via mitt samarbete med Lycée Polyvalent de Haute Auvergne har jag kommit i kontakt med Carine Cohendy som är lärare och skolbibliotekarie, professeur documentatliste, i departementet Cantal. Tillsammans med tre av sina kollegor, som är verksamma på andra skolor i samma område, har hon sökt pengar från Erasmus+ för att kunna göra en studieresa till Sverige. De ska komma hit till Stockholm i slutet av april och ska då besöka skolor, skolbibliotek och andra lokala och centrala bibliotek här.

Med mina elever i franska 5 har jag under tidigare år haft flera lyckosamma projekt med olika former av mejlintervjuer. Några av dem kan ni läsa om i inlägg 4 och i inlägg 37. Eftersom jag själv hade haft så trevliga mejlkonversationer med Carine Cohendy, fick jag idén att låta ännu ett litet mejlintervjuprojekt ta form. Jag frågade henne och fick ett positivt svar som jag visade mina elever:

Bonjour Astrid

Quelle excellente idée !!!!

Bien sûr que je serai heureuse de discuter avec tes élèves. En plus, cela pourrait apporter un plus pour mon dossier Erasmus+.

Tu peux compter sur moi, je répondrai à tes élèves et j’espère pouvoir les rencontrer quand je viendrai à Täby.

A bientôt

Carine

De föregående lektionerna hade vi arbetet med litterära priser och lärt oss en del om franska Nobelpristagare i litteratur genom åren, om det prestigefyllda Goncourtpriset och den variant av Goncourtpriset som årligen delas ut av gymnasieelever: Le Prix Goncourt des Lycéens. Om Le Prix Goncourt des Lycéens finns det en hel del information på det franska utbildningsministeriets hemsida och jag hittade även några bra videoreportage i vilka de deltagande eleverna själva berättade om sina läsupplevelser, sina favoritromaner och om juryarbetet. För att vidga perspektivet på läsning i skolan och även ta in exempel från Sverige, valde jag att låta eleverna läsa Cécile Rétos artikel “Après avoir tout misé sur les écrans, la Suède ressort les manuels scolaires” publicerad i Ouest-France 20 augusti 2023. Artikeln beskriver kortfattat den långt gångna digitaliseringen i svensk skola, refererar Lotta Edholms uttalande om läskris och berättar om den satsning på läroböcker som nu görs.

I samband med att vi läste artikeln, fick eleverna också själva reflektera över och sedan tillsammans samtala kring dessa frågor:

  • Selon toi, quels sont les avantages et les désavantages des manuels scolaires ? (Enligt dig, vilka är för- och nackdelarna med läroböcker?)
  • Quels sont les avantages et les désavantages de la numérisation de l’école en Suède ? (Vilka är för- och nackdelar med digitaliseringen av skolan i Sverige?)
  • Pourquoi est-ce que la compréhension de l’écrit est importante et comment est-ce qu’un jeune devient un bon lecteur ? (Varför är läsförståelse viktigt och hur blir en ungdom en god läsare?)

Det var alltså mot denna bakgrund som eleverna formulerade sina mejlintervjufrågor till Carine Cohendy. Frågorna behandlade en bredd av ämnen. Här är några exempel:

Nous avons regardé des émissions sur le Prix Goncourt des Lycéens. Les élèves interviewés disent que c’est un privilège de participer et voter pour des romans. Est-ce que c’est une grande chose de participer et est-ce que les élèves pensent que c’est amusant en réalité ? 

En Suède nous n’écrivons pas beaucoup à la main. Est-ce que c’est la même chose en France ?

Qu’est-ce qui vous a donné envie de devenir bibliothécaire ? Est-ce que toutes les écoles ont une bibliothèque scolaire ?

Donc, quels sont les livres les plus populaires parmi les jeunes ? Avez-vous des recommandations ?  

Carine Cohendy tog sig tid att skriva långa, tillmötesgående och personliga svar. Varje elev fick läsa sitt svar högt i klassrummet och vi skapade också en liten ordlista med användbar vokabulär. Här ser ni ett litet utdrag ur listan:

Tack vare Carine Cohendys svar fick eleverna veta att, även om inte alla ungdomar gillar att läsa, känner hon elever som har tyckt mycket om att delta i Le Prix Goncourt des Lycéens, framför allt för att de känner att deras åsikt räknas. Mina elever fick bekräftat att datorer inte används mycket i den franska skolan, utan att eleverna skriver i häften och på papper. Dessutom fick de ta del av en konkret beskrivning av hur mycket pärmar och läroböcker en vanlig skolväska kan innehålla och därmed föreställa sig hur mycket den väger. Carine berättar målande om sitt yrkesval: Hon har alltid velat arbeta med böcker, var ofta på biblioteket när hon var liten och läser 100 böcker om året! Hon föredrar ungdomsböcker för historierna är vackrare. Genom Carines förklaringar får eleverna också större förståelse för de olika begreppen ”bibliotèque” och ”CDI”, ”bibliothécaire” och ”documentaliste” samt skillnaden mellan dem. På frågan om vad som är mest populärt att läsa bland unga blir svaret att det beror på elevernas ålder och att unga generellt läser lite, men Harry Potter, manga och serietidningar lockar en hel del. Sist men inte minst ger Carine Cohendy ett tips på en bok skriven av en författare som snart ska besöka hennes skola.

Pour les élèves c’est bien de participer car ils ont l’impression d’être au même titre que les adultes et que leur avis compte vraiment. Je ne sais pas s’ils s’amusent, car tous les adolescents n’aiment pas lire, mais je connais des élèves qui ont beaucoup aimé participer.

Les élèves au collège et au lycée n’utilisent pas beaucoup les ordinateurs : ils écrivent leurs cours sur des cahiers ou sur des feuilles de classeur. Chaque matière a son cahier ou son classeur : donc un élève qui a 4 heures de cours le matin peut avoir 4 classeurs et 4 manuels dans son cartable ! Ça fait beaucoup et des fois les cartables pèsent très lourd !

Depuis toujours j’ai voulu travailler dans le milieu des livres : soit bibliothécaire, soit documentaliste. J’allais très souvent à la bibliothèque de mon village et dès le collège, j’étais tous les jours au CDI ! (un CDI, c’est la bibliothèque dans les collèges ou lycées, ça veut dire Centre de Documentation et d’Information. Il y a des CDI dans tous les collèges et dans tous les lycées en France.) Mon métier, c’est documentaliste : c’est différent de bibliothécaire : je n’ai pas trouvé comment le traduire en anglais.

Quand j’étais petite, ma maman m’emmenait toujours à la bibliothèque de mon village. Je lis tous les jours et je dois lire environ 100 livres par an !! C’est beaucoup, mais j’adore vraiment lire ! Mais je ne lis pas de livres pour les adultes, je lis des livres pour adolescents, je trouve que les histoires sont plus belles et mieux écrites.

Pour les livres populaires, ça dépend vraiment de l’âge des élèves : beaucoup lisent ”Harry Potter”, mais je trouve que les élèves lisent peu en général. Ils aiment beaucoup les bandes dessinées et les mangas, alors j’en ai beaucoup au CDI. ça leur fait plaisir et du coup ils lisent un peu !

Pour les romans, je peux te conseiller ”Celle qui conduisait le tram” : les élèves de 3è l’ont lu et on va recevoir l’auteur : c’est Catherine Cuenca.

I slutet av april hoppas jag att jag får till ett möte mellan Carine Cohendy, hennes tre kollegor och min lilla elevgrupp i franska 5. Då får de träffas på riktigt och vid det tillfället är det elevernas tur att svara på skolbibliotekariernas frågor. 

Tack för att du har läst!

Merci d’avoir lu !

Publicerad av Astrid Mårtensson

Jag heter Astrid Mårtensson och blev färdigutbildad svensk- och fransklärare 2004. Sedan 2013 arbetar jag på Täby Enskilda Gymnasium.

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång